De winter is in het land. Velen onder ons zoeken de winter ook op in het buitenland en hebben een skivakantie gepland. Als je reist met de wagen, doorkruis je waarschijnlijk een aantal Europese landen en moet je rekening houden met de daar toepasselijke verkeersregels. Wanneer je eindelijk op de skipiste staat, ben je uiteraard niet de enige en kan een ongeluk snel gebeurd zijn.
Wij lichten jou graag toe met welke regels je rekening moet houden op weg naar de skigebieden, maar ook op de pistes.
Onderweg met de wagen
Er is nog geen eengemaakt Europees verkeersrecht zodat je als bestuurder in elk land rekening moet houden met de lokale verkeersregels. Het is niet mogelijk om hiervan een volledige beschrijving te geven, maar we bezorgen wel een schematisch overzicht van de verplichting voor winterbanden, sneeuwkettingen, toepasselijke wegenvignetten en het principe van de ‘reddingsgang’.
Winterbanden zijn niet altijd verplicht. Toch zijn winterbanden sterk aanbevolen omdat ze bij temperaturen onder 7 graden Celsius meer grip bieden op een nat wegdek, dus niet alleen bij sneeuw. Bij de aankoop van winterbanden let je best op de vermelding M+S (mud + snow), het sneeuwvloksymbool en een profieldiepte van 4mm (deze vereisten zijn verplicht in Duitsland).
Sneeuwkettingen mogen enkel gebruikt worden als de wegen bedekt zijn met sneeuw of ijs. Als dit niet het geval is, kan het wegdek beschadigd worden bij het gebruik van sneeuwkettingen.
De ‘reddingsgang’ of Rettungsgasse is de verplichting voor bestuurders om bij een ongeval in het midden een gang vrij te maken zodat de hulpdiensten makkelijk tot bij het ongeval kunnen geraken. Als er vertraagd verkeer of file is, moet je hierop anticiperen en naar links uitwijken als je links rijdt en naar rechts als je rechts of op de middelste rijstrook rijdt.
Op de skipiste
Niet alleen op de weg, maar ook op de skipiste moet je rekening houden met andere wintersporters en is een ongeval niet ondenkbaar.
Loop je kwetsuren op of is je skimateriaal beschadigd nadat je door een andere skiër werd omver geskied, dan zal je wellicht je schade willen recupereren van deze aansprakelijke partij.
In eerste instantie is de wetgeving van het land van de plaats van het ongeval van toepassing.
Daarnaast heeft de Internationale Ski Federatie (FIS) ook tien gedragsregels opgesteld als richtlijn voor skiërs en snowboarders om ongevallen te voorkomen. Je wordt geacht ze te kennen en na te leven. De regels zijn niet vastgelegd bij wet, maar dit betekent niet dat er geen toezicht op gehouden wordt. Bij de aansprakelijkheidsbeoordeling kan nagegaan worden of de gedragsregels werden nageleefd.
Regel 1 – respect voor anderen:
Een skiër of snowboarder moet zich zo gedragen dat hij anderen niet in gevaar brengt of schade berokkent.
Regel 2 – controle over snelheid en skiën of snowboarden:
Een skiër of snowboarder moet gecontroleerd bewegen. Hij moet zijn snelheid en manier van skiën of snowboarden aanpassen aan zijn capaciteiten, de staat van de piste, de sneeuw, de weersomstandigheden en de drukte op de piste.
Regel 3 – spoorkeuze:
De van achter komende skiër moet bij de keuze van zijn spoor rekening houden met de skiërs en snowboarders die zich onder hem bevinden.
Regel 4 – inhalen:
Inhalen is toegestaan zowel langs boven, onder, links en rechts op voorwaarde dat de skiër of snowboarder voldoende ruimte laat voor anderen om gewilde of ongewilde manoeuvres te maken.
Regel 5 – de piste opkomen, stoppen en naar boven begeven:
Een skiër of snowboarder moet hierbij steeds naar boven en beneden kijken op de piste zodat hij deze bewegingen kan uitvoeren zonder zichzelf of anderen in gevaar te brengen.
Regel 6 – stoppen op de piste:
Een skiër of snowboarder mag niet stoppen op een piste met slechts een smalle doorgang of slechte zichtbaarheid, tenzij dit absoluut noodzakelijk is. Bij een val moet men de piste zo snel mogelijk vrijmaken.
Regel 7 – te voet klimmen en dalen:
Een skiër of snowboarder die te voet op de piste klimt of afdaalt, moet aan de zijkant van de piste blijven.
Regel 8 – naleven van alle markeringen, borden en aanwijzingen.
Regel 9 – het verlenen van hulp:
Een skiër of snowboarder is verplicht hulp te verlenen bij een ongeval.
Regel 10 – identificatie:
Bij een ongeval moet elke skiër, snowboarder of getuige zijn contactgegevens bezorgen ongeacht of hij verantwoordelijk is voor het ongeval of niet.
(vrije vertaling “10 FIS rules for conduct FIS environmental rules”)